Irmelin - den starka

Alla inlägg den 18 februari 2011

Av irmelin - 18 februari 2011 20:01

Nog för att jag stormtrivs i min nya sadel, men barbacka är verkligen oslagbart! Man får en fantastisk känsla för hur hästen rör sig och reagerar för sitsen. Idag var en sådan barbackadag :)


Skrittade ut en sväng i Himlabacken och tillbaka. Nog för att det blev lite trav också... Eftersom det var rejält halt i bilspåren fick vi hålla oss till mitten och innan Goliath var uppvärmd ville han gärna vingla utåt sidorna ibland. Men det räckte med att fånga upp den rymmande sidan med sittbenet så satt bakbenen på plats igen.


Fokuserade på att göra halt och igångsättning enbart med sätet. Fungerade väldigt bra idag faktiskt, halten satt när jag verkligen sträckte upp min överkropp och blev tung i rumpan. Gjorde även halten gradvis så att jag förberedde pållen steg för steg tills jag lade in sista hjälpen med axelpartiet. Igångsättningarna behövde till en början en extra push med ett spöpet på rumpan. Ville inte använda skänklarna utan det ska räcka med att föra fram höftpartiet och magen. Efter två spöpet satt även igångsättningarna.


Utvecklade övergångarna till att lägga in några stegs ryggning efter en stunds halt. Var noga med att få känslan av att bli kvar i halten innan jag gav ny signal för ryggning. Bara för att inte halt ska betyda backa direkt. Efter två-tre stegs rygga lugnade vi oss i ett kort stillastående för att sen ge hjälpen för igångsättning. Åh så lyhörd han var, lillprinsen!


När själva backen tog vid i Himlabacken passade vi på att ta ett tiotal travsteg, igångsättning för enbart sätet genom att sätta takten. Dock startade vi genom taktsättande smackningarn första gången eftersom det är det han är van vid och jag ville få in travsuget. Avsaktningen till skritt skulle givetvis också ske endast med sätet, men det krävde någon liten förhållning på hackamoret också. Inte så förvånande eftersom herrn gillar att tuffa på framåt. Själva traven var dock väldigt fin och lugn idag.


Vände hemåt och fick genast en lite mera taggad häst. Gjorde likadant som innan med skrittövergångarna, speciellt noga med ryggningen. Hemåt måste inte bara betyda framåt. Fick någon liten protest och var tvungen att ta förhållningar i tränset, men överlag lyssnade han väldigt mycket bättre än tidigare ridturer.


Eftersom hela Himlabacken är som en lång dal med uppförsbackar i båda ändarna (om man vänder dvs) så blev det trav även i sista backen hem. Nu behövdes ingen travsmackning utan det räckte med ett taktsättande säte. och vilken trav sen! En riktig jogg fick vi till. Kunde inte låta bli att förvånas över den styrka min lilla häst arbetat upp och den lösgjordhet han visade prov på. Jag kunde korta traven, gå ner till skritt och sen upp i trav igen - med enbart sätet. Formen fanns där, behövde lyfta litet uppåt ett par gånger eftersom hacket gärna kan överdriva nedåt-framåt tyvärr. Grymt stolt över lillhästen iaf!


Hemma i stallet blev det lätt raspning av hovarna och inmassering av lusmedlet igen. Dags att behandla en sista gång. Ta i trä så har Mr G klarat sig utan en enda lus än så länge. Dessutom fäller han för fullt och har en härlig lyster i pälsen. Humöret är på topp, han är hur go och kelsjuk som helst - kom mig till och med till mötes i hagen. Inga snabba infångningar med grimman nu heller :) Och hovisarna mådde mycket bättre efter en tur på hårt underlag och en dags vila och visade ingen ömhet idag trots halka och hård snö på hård grusväg.


Ledde ut honom till hagen med grimskaftet runt halsen och sen stod vi den obligatoriska mysstunden innanför grinden innan han kikade på mig och lommade iväg till de andra fålarna.


  

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4 5 6
7
8 9 10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards