Irmelin - den starka

Direktlänk till inlägg 22 januari 2011

Dagens tema; NH

Av irmelin - 22 januari 2011 19:12

Idag var jag, Fia och Maria till Grangärde och kikade på NH-träningarna för Caroline Grudin. Jag blev mycket positivt överraskad av Caroline, först och främst för att hon direkt ute på parkeringen räckte fram handen och hälsade glatt. Under själva träningarna var hon väldigt lugn, glad, pedagogisk och tog ett steg i taget med hästarna. Gillade verkligen hennes inställning! Det första gruppen gjorde var väl ungefär det jag själv gjort tidigare. Det mesta har Goliath klarat av och sideways längs vägg gjorde jag med förra travaren jag hade. Nytt var dock att man kunde valla hästen i trav mot väggen för att sen skicka den sideways I TRAV längs väggen. Måste givetvis testas med Goliath någon dag! Sen lärde hon hästen att backa genom att stå framför den och ge impulser på bogarnas sidor. Detta för att ta med det vid uppsutten träning där man använder fötterna istället.


Givetvis var vi tvungna att köra lite NH hemma på ridbanan. Flyttade bakdel, backade, flyttade framdel, vallade slalom... Sen visade Maria mig och Fia buga, bergsgeten och spansk skritt. Kul att ha några tricks att träna på också! Goliath började väl förstå det där med buga efter ett tag när han började lägga tyngden bakåt med ena frambenet i luften. Bergsgeten blir nog inga problem. Han stod direkt med huvudet i marken och lyfte oftast rätt bakben när jag gav impuls med spö. Spansk skritt fixade han också genom att lyfta rätt framben något uppåt. Börjar lite försiktigt med den skritten men kommer avvakta om han börjar visa några dominansbeteenden. Buga lärs egentligen in först eftersom det är mer "dominans" från människans sida än hästens.


Testade även den där backa-övningen från kursen på Goliath och det tog han efter två försök. När jag sen satt upp och red i bara repgrimma och rep kopplade han direkt ihop mina fötters impulser med samma övning och backade riktigt fint. Styrde runt i serpentiner runt koner och det är märkligt att han är så mycket mera lyhörd med bara grimman än när jag rider på vanligt träns. Antagligen är det mindre "störningar" på vägen från mina signaler till honom och jag blir tydligare i mitt kroppsspråk. Kul iaf! igångsättning med sätet är han en fena på under sådana här pass, halt är lite svårare eftersom han har så mycket framåtanda. När vi dessutom blev själva kvar i paddocken ville han då rakt inte göra halt. Så jag använde mig av one-rein-stop som jag övat från marken först och till en början gav jag direkt eftergift bara han stannade. Sen plockade jag in honom försiktigt i repet, gick han då iväg var det bara att fortsätta plocka. Efter tre små protester från hans sida där han gick runt och gick iväg gjorde han sen en perfekt stop med huvudet in mot sidan och helt avslappnad. Då tog vi bara ett litet andetag och så gav jag honom impuls till skritt och tog upp honom i trav ett par steg som belöning. Halt och avsittning med massa gos :)


Jag har förmodligen den goaste och smartaste lilla hästen i hela världen.... ;)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av irmelin - 3 april 2016 22:17

Några trädgårdsbilder från dagen...men de känns som ett skämt och oerhört oviktiga efter flera av de inlägg som finns att läsa på FB. Människor som är hatiska, som vill bygga murar och använder våra gamla och sjuka som svepskäl. Om än kroppen int...

Av irmelin - 27 mars 2016 16:52

Äntligen lite långledighet och ett ypperligt tillfälle att vara ute och njuta av den begynnande våren! Vi har ju kanske ett litet annorlunda synsätt på det här med att slappna av och njuta. Eftersom huvudet får slita på vardagarna är det underbart at...

Av irmelin - 20 mars 2016 20:14

Nu har vi bestämt att våren är här och dagarna tillbringas mest utomhus. Vår familj älskar att vara ute och därför lägger vi kanske mer tid och pengar ute i trädgården än inomhus. Lisen har blivit så glad i att mata kaninerna men idag var det Jac...

Av irmelin - 27 februari 2016 13:20


Min fina bergsklematis i rosa och vitt har överlevt vintern i frostvitt mörkt garage och nu får den vakna till liv i uterummet. En omplantering och klätterstöd så hoppas jag att den ska trivas! ...

Av irmelin - 8 februari 2016 16:27

Idag har rosorna fått skuggnät inför den stundande vårsolen. Risken finns att rosorna vaknar innan tjälen gått ur marken och då kan de inte dricka vatten. Så nu lurar jag dem att sova ett tag till.... Örtagården har skickat mina fröer med luktvi...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5 6
7
8 9
10
11
12
13
14
15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards