Irmelin - den starka

Alla inlägg den 24 augusti 2010

Av irmelin - 24 augusti 2010 07:48

Nu har jag och Goliath klarat av vår första AR-kurs tillsammans och min lilla häst får klart godkänt! Han klev rakt på trasporten både dit och hem och stod inne på box ett dygn tillsammans med okända hästar. Nog märktes det att han blev lite nervös och samlade på sig en del extra energi, men på det hela taget är jag verkligen nöjd.


Inför vårt första ridpass med Christofer Dahlgren var jag toknervös, både över att rida för honom och för hur Goliath skulle reagera över att vara inne i ett ridhus. Hästen hade jag egentligen inte behövt oroa mig för eftersom han brukar lugna ner sig bara han fått kika runt lite. Det var öppna dörrar ovanför sargen att blir rädd för, solkatter  ridbanan, folk som pratade och prasslade på läktaren, färgglada bommar ovanpå sargen...men han tog det mesta med ro. För min egen del slappnade jag av när Christofer började instruera oss, han har ett sådant lugn över sig och i sin hantering av hästen att man kan inte annat än smittas av det. Att jag sen koncentrerade mig så mycket att jag knappt kommer ihåg första passets egentliga innehåll efteråt är en annan sak :) Hur som helst blev det mest en koll för att se hur långt vi kommit och var vi behövde lägga krutet någonstans. Gick igenom arbetet från marken och fick godkänt, sen uppsuttet med böjning och skolor i skritt. CD tyckte att vi hade gjort en fin början på ett bra grundarbete och det var bara att fortsätta.


Till pass nummer två hade Goliath laddat på sig massor av pys i öronen och vi började med att bara vänta ut honom i en halt, något vi får träna ordentligt på hemma också. Är hans hjärna inne på att gå framåt tar det en liten stund innan han kan slappna av och stå still. Lika i ridningen fick vi nu jobba mycket på att coola ner, andas lugn, tänka i slow motion och bara hitta en lugn takt. Sen fick jag tipset om att G kanske inte alltid är uppstressad när han drar igång sin vals utan helt enkelt försöker slippa ifrån lite drygt jobb och då är det bara att rida på men ändå se till att han utför övningen. Under andra passet lades även sluta på volt in. Vi har fått till något steg hemma nån gång och resultatet beror på om han har lugnet att lyssna på ytterhjälpen och min tyngdpunkt. Pga energin framåtgick det därför sisådär men något steg funkade. Gjorde även nån travövergång med mycket laddning och fullt ös. Trots allt ett lärorikt pass eftersom jag fick tips om hur jag ska bemöta och hantera de tillfällen då Goliath går igen och stressar upp sig.


Mellan lördag och söndag sov Goliath över natt på Pärlby ridanläggning och det verkar ha gått fint, han var lugnare och mer tillfreds på söndag morgon när vi gick ut på en promenad vid sjökanten och värmde upp muskler och leder. Inför ridpasset skrittade jag också runt en del så att han skulle ha fått släppa på de värsta spänningarna. När det var vår tur red vi för första gången in i ridhuset och det gick utan problem trots smala gångar osv. Vi fortsatte där vi slutat på lördagen och under böjning i skritt fick jag rådet att inte släppa efter så mkt i tygellängd när vi rider i vänster böjning där han så gärna faller ut hela tiden. Då är det lättare att snabbt ta tillbaka honom och visa igen vart han ska ha huvudet, huvudsaken är bara att han verkligen får en eftergift när han går rätt. I traven bestämde jag mig för att rida lätt på stor volt och efter en stunds framåttänk kunde Goliath slappna av och börja söka sig nedåt-framåt. Han behöver helt enkelt bara pysa ur en stund för att kunna hitta takten och lugnet. Först då kunde vi börja jobba med lite samlande trav på mindre volt och i höger gick det riktigt fint, vänster är lite svårare då inner bak gärna skjuter på och han inte vill ta ytterskänkelns hjälp om att fånga i den sladdande bakdelen. Därefter slutan på volt och nu förstod Goliath lite bättre även om vi vinglar en hel del och CD kommenterade att jag hade en lättlärd häst som kommer ta det här på en vecka om jag fokuserar på det. I övrigt hade jag en fin häst som kommer bli riktigt trevlig framöver!


Så det var det, min och Goliaths första kurs. Kunde inte vara stoltare :) Någonstans ska man börja och tidvis ser det rätt hyfsat ut för oss så nu ska vi lägga ner lite mer jobb så att vi kan visa våra framsteg till en annan kurs längre fram!


Här kommer en film från vårt tredje pass.


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards