Irmelin - den starka

Alla inlägg den 1 september 2009

Av irmelin - 1 september 2009 20:50


Om ni inte är intresserade av en lång utläggning kring arbetet med min medryttarhäst så får ni stå över läsningen idag :) 


Efter att ha jobbat hela dagen for jag hem och bytte om till ridbyxorna för det var äntligen time för stallet! När jag kom dit upptäckte jag att kallblodet Lasse var ensam hemma, transporten borta och då slog det mig att Kalle skulle ju till tandläkaren just idag. Ringde Kalles ägare som glatt berättade att de snart var hemma från ATG, så hann iaf mocka halva boxen innan de anlände till gårdsplanen. Kalle klev lugnt av lämmen som han brukar och sen överlämnades han i min vård för lite borstning och pyssel. Han är en riktig pärla och står still och bara njuter av omsorgen. Efter en helomgång med pälsglans i hårremmen tog jag ut honom i hagen och bestämde mig för att leka lite med NH.


NH innebär för er oinvigda Natural Horsemanship och för egen del är jag smått utbildad inom visionären Parellis läror. Han utgår från de sju lekarna där vi alltid startar med friendley game. Jag rör hästen över hela kroppen, med mina händer, ett rep eller en carrot stick ( ett lite annorlunda spö som endast används som min förlängda arm). Efter att ha gjort detta och Kalle stod helt avslappnat under tiden, fortsatte jag med att flytta honom för fysiskt tryck. Flyttade bakdelen och var noga med att låta trycket komma i fyra hårdhetsgrader - päls, hud, kött, ben, där man i sista fasen ser till att hästen flyttar på sig om han inte reagerat tidigare. Meningen är att man vill få en häst som flyttar sig för endast ett lätt tryck, till och med för psykiskt tryck där man flyttar genom att svänga med repet, vifta med ett finger eller enbart flytta hästen för blicken. Jag prövade även att flytta Kalles framdel men fokuserade mest på bakdelen vid upprepningarna. Flyttade även bakåt med ett tryck över nosryggen och det funkade utmärkt på honom. Han kunde dessutom följa mig fint framåt, men var sämre på att respektera mitt personliga utrymme när jag ville backa honom. Överlag är jag mycket nöjd med honom och Kalle såg avslappnad och positiv ut.


Här får ni en filmsnutt, ignorera elband, en mupp som dyker upp framför kameran i början och slutet, samt mitt övertydliga kroppspråk vid backningen :)


Tack för idag, slut för idag!


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards