Irmelin - den starka

Alla inlägg den 20 juli 2009

Av irmelin - 20 juli 2009 17:43

Idag har jag lockigt hår igen - på mannens begäran. Han påstår att jag ser både sexigare och smalare ut, vilken flicka skulle inte köpa det?! Tog ett foto för att föreviga och passade samtidigt på att kika igenom korten på hur jag har sett ut de senaste tre åren. Från att alltid ha varit en blond flicka har det faktiskt förändrat sig något över tid och lite längre ner kan ni se resultatet!


Idag har jag också börjat jobba lite så smått. Joo jag HAR semester men av olika skäl som jag hoppas kommer att infrias har jag bestämt mig för att förbereda mig inför kommande termin. Främst handlar det om att vi har påbörjat ett arbete kring vår miljö på förskolan där jag arbetar. Genom en facklig kurs (Lärarförbundet) har jag upptäckt mitt stora intresse för att förändra innemiljön utefter pedagogernas önskemål om vad barnen ska uppleva på förskolan och framförallt utefter vad just våra barn vill sysselsätta sig med den tid de tillbringar hos oss. Och det är ganska mycket tid vill jag lova. Flera av våra barn är där många fler timmar än vad personalen är. Jag tänker inte gå vidare in på detta men det finns en hel del tänkande och tyckande kring att barn numera "bor" mer på förskolan än hemma. Anyhow...under våren arbetade jag och en god kollega för att minska buller och ljudnivån genom möblering i vår lekhall. Det bidrog också till att barnen fick lite annat att göra än att rusa runt och vara så högljudda de bara kunde i en stor öppen lokal där fröknarna helst stängde dörren om sig. Hemskt kan tyckas, men det är inget konstigt med det, pröva själv att tillbringa åtta timmar i en tom ekande lokal med fyrtio springande och gastande barn. Huvudvärk och tinnitus är bara förnamnet. Tanken är att vi nu till hösten ska fortsätta med miljön eftersom det innebär att vi börjar fundera på vad vi vill erbjuda våra barn när de är på förskolan och hur vi bäst ska göra det. Vi vill också börja arbeta tematiskt och med tanke på att barngrupperna blir större och personalstyrkan mindre så MÅSTE vi bli mer effektiva i vårt arbete och utnyttja varje kvadratmeter för att skapa lugn och ro så att vi får trygga barn och inspirerade fröknar. Allt hänger ihop!


Idag har jag av ovanstående anledningar ritat en mindmap (jag gillar bättre punktlistor men just denna gången funkade tankekartan bättre). Jag har dessutom läst och fått mycket goda råd i tidningen Förskolan som Lärarförbundet skickar ut och jag har återupptäckt mina läroböcker från högskolan samt litteraturen från en jämställdhetskurs som jag gick i Falun. Det vi behöver är en plan (och vid det här laget vet ni vem som är bäst på planer ;) och en struktur för observartion, dokumentation, analys och utvärdering. I mina böcker fanns det otaliga exempel på detta så i morgon blir det inläsning för att se vilka mallar som skulle kunna bli aktuella för just vårt arbete. Jag hoppas så att jag ska kunna vidarinspirera mina kära kollegor och att vi tillsammans ska kunna ta vår pedagogiska verksamhet ett steg längre!


Jag gillar mitt jobb! (såhär på semestern i alla fall)


Nu får ni skratta bäst ni vill åt mina hårfärger och frisyrer!



Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards